Translate

sâmbătă, 2 august 2014

REMEMBER SAU ART STORIES

Una dintre cele mai interesante perioade ale creatiei artistice din spatiul romanesc este marcata de momentele ce au urmat celui de-al Doilea Razboi Mondial, indata cu instaurarea regimului comunist ce avea sa dainuie, din pacate, 43 de ani. Componenta indisolubila a societatii, arta avea sa fie si ea direct influientata, malformata si ulterior remodelata dupa principiile unui sistem de valori tipic democratiilor populare.
Insa si aceasta perioada a istoriei recente a Romaniei cunoaste, in ceea ce priveste arta, anumite etape si diverse moment ce astazi pot fi evidentiate destul de lesne. Prima – si probabil cea mai aspra din punct de vedere ideologic – este marcata de perioada stalinista, asadar pina la mijlocul anilor ’50, momente in care acel realism-socialist avea sa devina singura sic ea mai insemnata caracteristica a artei oficiale.Vorbesc despre arta oficiala, caci manifestarile artistice aveau sa fie controlate unilateral de catre aparatul comunist, tot ceea ce insemna sala de expozitie, reviste de arta sau alte component fiind integrate in sistem.Atunci vor aparea primii “formalisti” sau “decadenti”, nimeni altii decit acei artisti care nu s-au conformat structurilor ideologice.
Apoi se vor naste acele generatii care definesc arta postbelica romaneasca, post-modernitatea si primele niveluri de accedere catre o arta contemporana ( in acceptiunea ei nontemporala ).Pornind de la primele serii importante de elevi ai marilor Baba si Ciucurencu ( amintesc aici de Ciobanu, Ilfoveanu, Caltia, Piliuta sau Vasile Grigore ), trecind prin urmasii lui Tuculescu si a expresionismului autohton ( Bernea, Rusu, Milcovici ), creatia  romaneasca avea sa cunoasca si primii artisti ce reuseau in anii ’60-’80 sincronizarea cu manifestarile cu adevarat postmoderne, relevante in spatiul vest European.



ION TUCULESCU









                                                                                                                                                                                                                                                                    ALEXANDRU CIUCURENCU
Gruparile timisorene marcate de Bertalan sau Tulcan, experimentele unui Ion Grigorescu sau Cristian Paraschiv, “instalatiile lui Ion Bitzan sau creatia lui Horia Damian sunt doar o mica component a universului imaginat de creatorul roman in ultimii 50 de ani, ce astazi reprezinta un strat valoric germinativ, pot spune, pentru generatiile tinere.


BERTALAN - QUEEN ELISABETH
                                             HORIA DAMIAN

CONSIGNATIE, ANTICARIAT, OBIECTE CU "DICHIS"
PIATRA NEAMT, STEFAN cel MARE, nr 7
MAGAZINU' CU DETOATE

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu